Παρασκευή 24 Απριλίου 2015

Περίληψη του βιβλίου: "Ε, φίλε!
Γράφει η Αναστασία Μιχαηλίδη, μαθήτρια Γ2'

Το Βιβλίο με τίτλο: Ε, φίλε!, εκδόσεις Κέδρος
    Περιέχει εξομολογήσεις παιδιών από 12 διαφορετικές χώρες που ζουν στην Ελλάδα ως μετανάστες, πρόσφυγες ή παλιννοστήσαντες.Τα παιδιά καταθέτουν την προσωπική τους εμπειρία, νιώθοντας το ρατσισμό, γεμάτα παράπονο, τραύματα και δίψα  για αλληλεγγύη και δικαιοσύνη.Προσπαθούν να μας πείσουν πως δεν είμαστε διαφορετικοί, είμαστε όλοι άνθρωποι.
     Όνειρα, ελπίδες και προσπάθεια.Λέξεις που σημάδεψαν και καθοδήγησαν  τα παιδιά που χωρίς την θέλησή τους αναγκάστηκαν να μεταναστεύσουν για την εύρεση ενός ευοίωνου μέλλοντος και την λησμονησιά του δυσάρεστου παρελθόντος.Η οικονομική ανέχεια και τα πολιτικά προβλήματα ήταν οι βασικότεροι λόγοι για τους οποίους ξενιτεύτηκαν και άφησαν τις πατρίδες τους.Οι μικροί μετανάστες έβλεπαν το μέλλον να ορθώνεται δύσκολο μπροστά τους, λόγω των κοινωνικών προβλημάτων,που αντιμετώπισαν.Το βασικότερο πρόβλημα ήταν ο ρατσισμός!Ένα σημάδι σκοταδισμού, που ανήκει στο παρελθόν.
    Στο πρώτο κεφάλαιο διαβάζουμε εκθέσεις παιδιών του Δημοτικού, που εκφράζουν το παράπονό τους για το ρατσισμό που αντιμετώπιζαν.Πιο συγκεκριμένα, αποκλείονταν από τις παρέες του σχολείου αλλά και από τις σχολικές δραστηριότητες είτε λόγω καταγωγής, είτε λόγω θρησκεύματος.Για παράδειγμα, η Ελένη μας διηγείται την ιστορία της λέγοντάς μας πως επειδή δεν ήταν βαπτισμένη δεν της επιτρέπονταν η είσοδος στις εθνικές γιορτές <<Όταν γίνονταν εθνικές και θρησκευτικές γιορτές δεν μας επιτρέπανε να μπούμε στην εκκλησία, γιατί δεν ήμασταν βαφτισμένες>>.Οι μικροί μετανάστες δεν βιώνουν μόνο τον σχολικό ρατσισμό αλλά και την παραγκώνιση των γονιών τους από το κοινωνικό σύνολο.Η μικρή Μαρία αφηγείται τον μάταιο κόπο του πατέρα της να εξασφαλίσει τα προς το ζειν χωρίς καμία βοήθεια από το κράτος.Τέλος, εκφράζουν το τεράστιο γλωσσικό πρόβλημα που ήταν και ο κύριος παράγοντας  για  τον χλευασμό τους από τα υπόλοιπα παιδιά.
    Στο επόμενο κεφάλαιο:καταγράφονται μαρτυρίες παιδιών του Γυμνασίου.Το κάθε παιδί διαφέρει ως προς τον χαρακτήρα και με τον τρόπο με τον οποίο σκέφτεται, όμως όλα τα  παιδιά αντιμετωπίζουν το ίδιο πρόβλημα.Την προκατάληψη των συμμαθητών τους…
    Οι βασικότεροι λόγοι της μετανάστευσης ήταν οι οικονομικοί και για την βελτίωση του βιοτικού τους επιπέδου.Η ταλαιπωρία που υπέστησαν οι μικροί πρόσφυγες για τον ερχομό τους στην Ελλάδα, πράγμα που περιγράφει, με απόλυτη ακρίβεια, ο Τζακ Ψτιβάν <<περπατούσαμε με τα πόδια τρεις μέρες>> σε συνδυασμό με τον χλευασμό των άλλων κατοίκων, απέλπισε τα πιο πολλά παιδιά. Δεν ξέχασαν όμως τους στόχους τους και κατέβαλαν υπεράνθρωπες προσπάθειες να ενταχθούν στο κοινωνικό σύνολο.Τεράστια εντύπωση μου προκαλεί ο συγγραφικός λόγος της Αρμενίδας Εύας Αϊραπετιάν που με πολύ όμορφο τρόπο εξηγεί τη διαφορετικότητα.
<<Συχνά κάνω την σκέψη πως αν ζούσα σε ένα χώρο που όλα γύρω θα ήταν ίδια π.χ. τα λουλούδια, τα ζώα, οι άνθρωποι δεν θα μου άρεσε καθόλου.Έτσι τα λουλούδια που έχει η γιαγιά μου στις γλάστρες της μου αρέσει που άλλα βγάζουν  κόκκινα λουλούδια, άλλα άσπρα, άλλα μωβ κλπ. και πιστεύω πως θα ήταν άχαρη η ζωή αν υπήρχε ένα μόνο χρώμα λουλουδιών, ένα μόνο είδος ζώου και αν όλοι οι άνθρωποι ήταν ακριβώς ίδιοι μεταξύ τους σαν κλωνοποιημένοι>>.
    Το βιβλίο τελειώνει: με την συγγραφή παιδιών του Λυκείου, τα οποία δεν είχαν  την πλήρη επίγνωση της πραγματικότητας, διότι πίστευαν πως το ταξίδι τους προς την Ελλάδα θα ήταν ένα ταξίδι μετεπιστροφής.Σε λίγο καιρό κατάλαβαν πως η διαμονή τους θα ήταν οριστική.Οι νέοι σιγά σιγά αγάπησαν την Ελλάδα όπως γράφει και η Χριστίνα Νεβήλα Τσούτση <<Δεν αισθάνομαι και ούτε είμαι Ελληνίδα, απλά νιώθω και θέλω η ζωή μου να τελειώσει εδώ>>.Λέξεις που συγκινούν γράμματα που αναδεικνύουν τον ευαίσθητο χαρακτήρα του μικρού κοριτσιού που με έναν όμορφο και εκλεπτυσμένο τρόπο μας προκαλεί να καταλάβουμε πως όλα τα παιδιά του κόσμου έχουν όνειρα, που θα προσπαθήσουν να εκπληρώσουν με κάθε τίμημα, ανεξαρτήτως χώρας, θρησκείας ή γλώσσας.
    Με την άφιξή τους στην Ελλάδα, ακόμη και με την γλωσσική ανεπάρκεια μπορούσαν  να καταλάβουν τα περίεργα βλέμματα των συμμαθητών τους, τα οποία τους προκαλούσαν τεράστιο ψυχικό πρόβλημα.Ωστόσο, δεν παραιτήθηκαν από την προσπάθεια για την κατάκτηση του τίτλου του "ευσυνείδητου μαθητή", αφού έτσι πίστευαν πως θα γίνονταν αρεστοί στο κοινό.Επιπρόσθετα, η υπεροπτική συμπεριφορά που περιθωριοποιούσε τα παιδιά, τους έχει σημαδέψει για την υπόλοιπη ζωή  τους, καθώς όσο και να προοδέψουν, για πάντα θα θυμούνται την προκατάληψη των όσων πέρασαν από το παρελθόν τους.
    Συμπερασματικά, μπορώ να πω πως μέσα από τις σελίδες του βιβλίου μου δημιουργήθηκαν εικόνες και σκέψεις, οι οποίες θα μείνουν χαραγμένες στη μνήμη μου.Με συγκίνησε ιδιαίτερα η αγάπη για ζωή και η επιμονή τους για την αναβάθμισή της.Ειλικρινά η γραφή των παιδιών με διαπέρασε με μια ευαισθησία, η οποία μου δημιούργησε συναισθήματα συμπαράστασης και αλληλεγγύης στην πράξη, αφού μέχρι τώρα τα είχα μόνο σαν θεωρία.
Η ανάγνωση κάθε βιβλίου μας κάνει  πιο σοφούς, αλλά η ανάγνωση του συγκεκριμένου βιβλίου μας κάνει καλύτερους ανθρώπους!


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου