«ΠΑΠΑΣΤΡΑΤΕΙΑ»
1955-1982
Μέρος 1ο ,2ο
Κείμενο Ν.Γράψα
Ο συγγραφέας πεπεισμένος πως πρέπει να εξιστορίσει τα
Παπαστράτεια με όλη την αλήθεια ξεκινά λέγοντας πως σε μια Ελλάδα επηρεασμένη
από τα δεινά της κατοχής, στο Αγρίνιο, η μόνη σπίθα για τον αθλητισμό ήταν η ομάδα
του Παναιτωλικού. Έτσι σε συμβούλιο της ΓΕΑ έγινε δεκτή η πρόταση του για τη
δημιουργία αθλητικών αγώνων, τα «Παπαστράτεια». Όλοι άρχισαν να διαφημίζουν την
εκδήλωση, που η πρώτη διοργανώθηκε επιτυχώς μέσα σε 15 μέρες και ξεπέρασε τις προσδοκίες
των διοργανωτών. Την μεθεπόμενη χρονιά διοργανώθηκαν τα δεύτερα και ακολούθησαν αρκετά ακόμη. Κάθε χρόνο ο θεσμός εμπλουτίζονταν όλο και
περισσότερο, ώσπου έφτασε στην 9ήμερη μορφή, που άνθρωποι από όλη την Ελλάδα
έπαιρναν μέρος σε αθλητικές και πολιτιστικές εκδηλώσεις. Για να
πραγματοποιηθούν όμως οι αγώνες έπρεπε να τελεσθούν κάποιες διαδικασίες , με
σκοπό την ανάδειξη και διαφήμιση του θεσμού. Αρχικά προσλαμβάνονταν το απαραίτητο
προσωπικό για διαδικασίες ενός χρόνου. Τα ΜΜΕ πρόβαλαν το θεσμό όσο μπορούσαν. Γι αυτό φρόντιζαν
να εξασφαλίσουν το καλύτερο οπτικοακουστικό υλικό. Αφισοκολλήσεις επίσης γίνονταν
παντού. Επιπλέον φρόντιζαν να δωθούν
συνεντεύξεις σε διακεκριμένες εφημερίδες της εποχής, και η ΓΕΑ προκειμένου να
εξασφαλίσει την ποιοτική διεξαγωγή , συνεργάζονταν με τα καλύτερα σωματεία
παγκοσμίως. Στα αθλητικά: Ο θεσμός έγινε δημοφιλής που όλο και περισσότεροι
αθλητές από όλη την Ελλάδα ήθελαν να συμμετάσχουν. Παράγοντας υπήρξε η συνεχής
προσθήκη αγωνισμάτων και ο σκοπός του να
αγαπήσουν οι νέοι τον αθλητισμό. Στα πολιτιστικά: Τα καλύτερα χορευτικά συγκροτήματα σε εθνικό αλλά και παγκόσμιο
επίπεδο συμμετείχαν στα Παπαστράτεια.
Καρατσώρη Αγγελική
Μαθήτρια Γ1
Μέρος 3ο,4ο
Στο τρίτο μέρος
του άρθρου «Παπαστράτεια» αναφέρονται αρχικά οι συμμετοχές των χορευτικών
συλλόγων στα Παπαστράτεια, κάποιες εκ των οποίων ήταν το συγκρότημα
παραδοσιακών χορών «Βρακοφόρων Χανίων Κρήτης» και ο Λαογραφικός Χορευτικός Όμιλος της ΓΕΑ. Αναλυτική αναφορά γίνεται στις
συμμετοχές του Χορευτικού της Αλβανίας, της Ελβετίας, της Τουρκίας, της Γερμανίας
και πολλών άλλων. Αξίζει να επισημανθεί πως σε μερικά διακρίθηκε, όπως σε αυτό της
Ντυζόν της Γαλλίας και της Μουρτσια της ΙΣΠΑΝΊΑς. Σημαντική όμως ήταν και η
παρουσία του σε ελληνικές εκδηλώσεις, όπως στα Καραϊσκάκεια της Καρδίτσας, στα Ελίκια Αιγίου, στο Αργαίο
Ωδείο Πατρών και στην Αθήνα.
Παράλληλα,
εκτός από χορό, στις εκδηλώσεις υπήρχε θέατρο και μουσική. Κατ’ αρχάς, όσον
αφορά το θέατρο, στα Παπαστράτεια συμμετείχαν θίασοι και μεγάλα ονόματα της Ελλάδας.
Ενδεικτικά αναφέρω: Θίασος Εθνικού
Θεάτρου, Κατίνας Παξινού και Αλέξη Μινωτή,
«Κλασσικά μπαλέτα» Κάμερ-Ντεπάν, αλλά και το Παιδικό Θέατρο της Ξένιας
Καλογεροπούλου, διάφορα κουκλοθέατρα, μαριονέτες και ακροβατικά νούμερα. Περνώντας
στη μουσική πρέπει να υπογραμμιστεί πως συμμετείχαν όλες οι μεγάλες ορχήστρες
του Γιώργου Κατσαρού και Γιώργου Λαβράνου, αλλά και τα πρώτα ονόματα του
ελληνικού πενταγράμμου της εποχής, όπως Γρ.
Μπιθηκώτσης, Τζ. Βάνου, Δ. Μητροπάνος, Δ. Γαλάνη. Επίσης υπήρχαν βραδιές με την
ορχήστρα Χ. Χάλαρη, αλλά και παραδοσιακής μουσικής. Οι φιλαρμονικές που έλαβαν
μέρος ήταν αυτή του Στράτου, της Αεροπορίας, Πολεμικού Ναυτικού, Λιμενικού και
Χωροφυλακής, πολλών δήμων της Ελλάδας και οι
Μ.Σ. ΟΡΦΕΥΣ Λευκάδας και Αγρινίου. Επίσης υπήρχαν συγκροτήματα μαζορετών
του Παρισιού και της Λυών.
Πρωτοφανές
ήταν το φαινόμενο συμμετοχής προθυμίας και ποιότητας στον τομέα των εικαστικών
στον οποίο γινόταν πολλές εκθέσεις με ποικιλία θεμάτων. Κάθε χρόνο, με διαφορετική
έκθεση λειτουργούσαν έκθεση ζωγραφικής, Πανελλήνια έκθεση γραμματοσήμου, έκθεση
γλυπτικής-μικρογλυπτικής και έκθεση που διοργανωνόταν από τη ΓΕΑ, με έργα της Εθνικής
Πινακοθήκης. Παράλληλα, λειτουργούσαν ατομικές και ομαδικές εκθέσεις Αγρινιωτών
και Αιτωλοακαρνανών ερασιτεχνών ζωγράφων.
Στο τέταρτο
και τελευταίο μέρος , ο αρθρογράφος παρουσιάζει την προσφορά των Αφών
Παπαστράτου στη γενέτειρά τους. Συγκεκριμένα αναφέρει τις δωρεές που έκαναν στη
Γυμναστική Εταιρία Αγρινίου (Γ.Ε.Α). Για την ακρίβεια, κάθε χρόνο έστελναν στο
Σύλλογο, στις γιορτές των Χριστουγέννων, το ποσό των 500 δραχμών, αργότερα 1000
δραχμών και έκτοτε το ποσό αυξανόταν. Απεναντίας, η ΓΕΑ δεν ζήτησε ποτέ χρήματα από τους Αδελφούς
Παπαστράτου. Αυτό αποδείχθηκε όταν ο Αναστάσιος Παπαστράτος έκανε δωρεά 1.000.000
δραχμών εις μνήμη του πατέρα του και 400.000 δραχμών εις μνήμη της μητέρας του
για την έναρξη των έργων στο Πάρκο. Η ΓΕΑ με την ματαίωση των έργων δεν δέχτηκε
τα χρήματα. Παρ’ όλα αυτά, ο Αναστάσιος Παπαστράτος δώρισε το οικόπεδο στο
οποίο αναγέρθηκε το Παπαστράτειο Μέγαρο και την ημέρα που έπαυσε ο θεσμός των
Παπαστρατείων, οι Αφοί Παπαστράτου άρχισαν να βοηθούν την εταιρία, καθώς
θεώρησαν ότι το έργο της αδικούταν.
Μετά την αναφορά αυτή , ο κύριος Ν. Γράψας, αφηγείται μια
συζήτηση του με τον Ευ. Παπαστράτο που έλαβε χώρα στο μπαλκόνι του ξενοδοχείου
ΛΗΤΩ. Ο Ευ. Παπαστράτος συγκινημένος εξέφρασε τη λύπη του που δεν ζουν τα
αδέρφια του για να δουν πως τους τιμά η
πατρίδα τους. Ο αρθρογράφος αναφέρει λεπτομερώς τους ήχους της Φιλαρμονικής «Μ.Σ.
ΟΡΦΕΥΣ» και την εικόνα της μεγάλης πομπής των χορευτικών συγκροτημάτων.
Κλείνοντας,
σχολιάζει πως «Ο πολιτισμός εκφράζει το δεδομένο κάθε εποχής» και ορίζει πως «πολιτισμός
σημαίνει: Σεβασμός στην αξιοπρέπεια του άνθρωπο, υψηλή σκέψη και μεγάλη αγάπη
για το ωραίο, που καταλήγει σε «ένθεη μανία» δηλαδή «τρέλα».
Καλογεράκη Θεοδώρα
Μαθήτρια Γ1
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου